Ćwiczenia gramatyczne – przymiotnik

Ćw. 1

Uzupełnij luki odpowiednią formą przymiotnika. Określ jego przypadek, liczbę i rodzaj.

 

 

Monika wróciła do domu z                       (wieczorny)   spaceru. Zapaliła światło w               (ciemny) pokoju. Włączyła                (głośna)  muzykę i zaczęła śpiewać. Rodziców nie było w domu, więc mogła sobie na  to pozwolić.                (wścibscy)  sąsiedzi też wyjechali. Nagle jej mały piesek zamerdał swoim                     (śmieszny) ogonkiem. Monika wzięła go na ręce i zaczęła tańczyć z nim                  (wolny) taniec, zaśmiewając się przy tym do łez. Następnie wyłączyła muzykę i zaczęła przygotowywać  sobie kolację. Smarowała chleb           (świeże) masłem, na którym kładła później                 (cienkie) plasterki  wędlin i              (konserwowe)  ogórków. Kanapki były pyszne. Mały Karmel podzielał to zdanie. Swoją                          (niewielka) porcję zjadł w kilka sekund.

 

Ćw. 2.

Od podanych rzeczowników utwórz przymiotniki:

 

mędrzec –

wędkarz –

stół –

biel –

mleko –

woda –

komputer –

lekarz –

książka –

grzech –

 

 

Ćw. 3

Podkreśl informacje, które dotyczą przymiotnika.

odmienia się przez osoby

odmienia się przez rodzaje

odpowiada na pytania: jaki?, jaka?, jakie?

odmienia się przez przypadki

odmienia się przez liczby

odpowiada na pytania: kto?, co?

 

 

 

Ćw. 4

Połącz przymiotniki z odpowiednimi rzeczownikami. Określ ich liczbę i rodzaj.

 

elegancki                                                    aktorka

żółty                                                           dziecko

błękitne                                                      buty

okrągła                                                       zwierzę

wygodne                                                    garnitur

posłuszne                                                   kolor

nieśmiałe                                                    twarz

dobra                                                         niebo

 

Ćw. 5

Ułóż 3 zdania z dowolnymi przymiotnikami.

 

Ćw. 6

Dopisz formy stopnia wyższego i najwyższego podanych przymiotników.

Stopień równy                Stopień wyższy              Stopień najwyższy
grzeczny
miły
smutny
wesoły
wysoki
niski
jasny

 

 

Ćw. 7

Do podanych niżej przymiotników dopisz przymiotniki o znaczeniu przeciwnym (czyli antonimy).
tchórzliwy – ……………………………..
chudy – ……………………………..
gorzki – ……………………………..
pracowity – ……………………………..
nudny – ……………………………..

 

 

Ćw. 8

Połącz przymiotniki z odpowiednimi rzeczownikami. Określ ich rodzaj.

 

nieszczere                                         sprzedawczyni

ciepła                                                przyjaciel

przepiękny                                        intencje

ciekawa                                             kurtka

drogi                                                 powieść

prawdziwy                                        widok

miła                                                  sprzęt

 

 

 

Ćw. 9

Do każdego z poniższych przymiotników dopisz słowo „nie”, następnie zapisz wnioski. Ułóż zdania z każdym z poniższych przymiotników (razem ze słowem „nie”).

 

_____fajny                                                 _____przyjemny

_____miły                                                  _____rzadki

_____lepszy                                               _____zła

_____najgorszy                                         _____grzeczne

 

Wnioski:

 

„Nie” piszemy łącznie z przymiotnikiem

 

 

„Nie” piszemy rozłącznie z przymiotnikiem

 

 

 

 

Ćw. 10

Do podanych niżej rzeczowników dopisz przymiotnik

 

uczeń –

gra –

woda –

ogień –

sąsiadka –

samochód –

ubranie –

buty –

garnek –

 

 

Ćw. 11

Do podanych niżej przymiotników dopisz ich synonimy

 

miły –

sławny –

przykry –

chciwy –

radosny –

 

 

Ćw. 12

Podkreśl przymiotniki, określ ich liczbę i rodzaj

 

Nie najlepszy pomysł

 

Obcięcie włosów nie było najlepszym pomysłem. Kasia płakała, bo nie wyglądała ładnie. Jej fryzura była wspaniała, ale tylko na zdjęciu,  na głowie pięknej modelki. Nie pasowała natomiast do okrągłej twarzy Kasi. Smutna dziewczynka nie chciała iść w nowym uczesaniu do szkoły. Poprosiła swoją mamę, żeby poprawiła jej niefortunną fryzurę. Gdy po dwudziestu minutach Kasia przejrzała się w lusterku, była szczęśliwa. Wyglądała naprawdę pięknie!

 

Ćw. 13

Od podanych przymiotników utwórz przymiotniki w liczbie mnogiej.

 

l. pojedyncza                                              l. mnoga

 

ładny obraz

prosty włos

krzykliwy kolor

rzut karny

piękny widok

droga bransoletka

ciekawa opowieść

grzeczne dziecko

 

Ćw. 14

Wśród podanych wyrazów znajdują się przymiotniki. Podkreśl je.

Babcia, ogród, szeroko, rzadki, dobro, słońce, zagadkowy, plastelina, modelowy, zegarek, mokry, czysta, biega, pytanie, ptak, okrągły.